این
زیارت که زیارت معروف به «امینالله» است، در نهایت اعتبار میباشد و در
تمام کتابهای زیارتی و مصابیح نقلشده. علاّمه مجلسی(رحمةاللهعلیه)
فرموده: این زیارت از جهت متن و سند از بهترین زیارات است و باید در تمام
روضههای ائمه بر آن مواظبت نمایند.
درباره این زیارت
به سندهای معتبر از جابر، از امام باقر(علیهالسلام) روایت شده: حضرت امام
زینالعابدین(علیهالسلام) به زیارت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) آمد و در
کنار قبر آن حضرت ایستاد و گریست و چنین گفت:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلَیٰ
عِبادِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ
أَنَّكَ جاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ، وَعَمِلْتَ بِكِتابِهِ،
وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيِّهِ صَلَّی اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ حَتّیٰ
دَعاكَ اللّٰهُ إِلیٰ جِوارِهِ فَقَبَضَكَ إِلَيْهِ بِاخْتِيارِهِ،
وَأَلْزَمَ أَعْداءَكَ الْحُجَّةَ مَعَ مَا لَكَ مِنَ الْحُجَجِ
الْبالِغَةِ عَلَیٰ جَمِيعِ خَلْقِهِ .
سلام بر تو ای
امین خدا بر روی زمینش و حجّت او بر بندگانش، سلام بر تو ای امیر مؤمنان
[اگر این زیارت برای امام دیگر خوانده شود «السلام علیک یا امیرالمؤمنین»
گفته نمیشود، نویسنده] گواهی میدهم که تو در راه خدا آنچنانکه باید
جهاد کردی و به کتابش عمل نمودی و روشهای پیامبرش (درود خدا بر او و
خاندانش) را پیروی کردی تا خدا تو را به جوارش خواند و با اختیارش تو را به
سوی خود قبض روح نمود و دشمنانت را ملزم به دلیل کرد، با آنچه تو راست از
دلیلهای رسا بر همه مخلوقاتش.
اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ، راضِيَةً
بِقَضائِكَ، مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَدُعائِكَ، مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ
أَوْلِيائِكَ، مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَسَمائِكَ، صابِرَةً عَلَیٰ
نُزُولِ بَلائِكَ، شاكِرَةً لِفَواضِلِ نَعْمائِكَ، ذاكِرَةً لِسَوابِغِ
آلائِكَ ، مُشْتاقَةً إِلیٰ فَرْحَةِ لِقائِكَ، مُتَزَوِّدَةً التَّقْویٰ
لِيَوْمِ جَزائِكَ، مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ أَوْلِيائِكَ، مُفارِقَةً
لِأَخْلاقِ أَعْدائِكَ، مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيا بِحَمْدِكَ
وَثَنائِكَ.
خدایا قرار ده
نفسم را آرام در برابر تقدیرت، خشنود به قضایت، حریص به ذکر و دعایت، عاشق
به برگزیده دوستانت، محبوب در زمین و آسمانت، شکیبا بر نزول بلایت،
سپاسگزار بر فزونی نعمتهایت، یادکنندۀ عطاهای کاملت، مشتاق به شادی لقایت،
توشه برگیرنده تقوا برای روز پاداشت، پیرو روشهای اولیایت، جداکننده
(خویش) از اخلاق دشمنانت، غافل از دنیا به سپاس و ثنایت.
پس روی مبارک خود را بر قبر گذاشت و گفت:
اللّٰهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِينَ إِلَيْكَ والِهَةٌ، وَسُبُلَ
الرَّاغِبِينَ إِلَيْكَ شارِعَةٌ، وَأَعْلامَ الْقاصِدِينَ إِلَيْكَ
واضِحَةٌ، وَأَفْئِدَةَ الْعارِفِينَ مِنْكَ فازِعَةٌ، وَأَصْواتَ
الدَّاعِينَ إِلَيْكَ صاعِدَةٌ، وَأَبْوابَ الْإِجابَةِ لَهُمْ
مُفَتَّحَةٌ، وَدَعْوَةَ مَنْ ناجاكَ مُسْتَجابَةٌ، وَتَوْبَةَ مَنْ
أَنابَ إِلَيْكَ مَقْبُولَةٌ، وَعَبْرَةَ مَنْ بَكَیٰ مِنْ خَوْفِكَ
مَرْحُومَةٌ، وَالْإِغاثَةَ لِمَنِ اسْتَغاثَ بِكَ مَوْجُودَةٌ ،
وَالْإِعانَةَ لِمَنِ اسْتَعانَ بِكَ مَبْذُولَةٌ ،
خدایا دلهای
فروتنان، سرگردان به سوی توست و راههای مشتاقان به درگاهت نمایان است و
نشانههای قاصدان کویات پیداست و دلهای عارفان از تو هراسان است و صدای
خوانندگان به سوی تو بلند است و درهای اجابت به رویشان گشوده و دعای آنکه
با تو مناجات کرد مستجاب است و توبهی کسی که بهسوی تو بازگشت پذیرفته است
و اشک کسی که از ترس تو گریه کرد مورد رحم است و فریادرسی برای کسی که از
تو فریاد خواست آماده است و کمک برای کسی که از تو کمک خواست رایگان است،
وَعِداتِكَ لِعِبادِكَ مُنْجَزَةٌ، وَزَلَلَ مَنِ اسْتَقالَكَ مُقالَةٌ،
وَأَعْمالَ الْعامِلِينَ لَدَيْكَ مَحْفُوظَةٌ، وَأَرْزاقَكَ إِلَی
الْخَلائِقِ مِنْ لَدُنْكَ نازِلَةٌ، وَعَوائِدَ الْمَزِيدِ إِلَيْهِمْ
واصِلَةٌ، وَذُنُوبَ الْمُسْتَغْفِرِينَ مَغْفُورَةٌ، وَحَوائِجَ
خَلْقِكَ عِنْدَكَ مَقْضِيَّةٌ، وَجَوائِزَ السَّائِلِينَ عِنْدَكَ
مُوَفَّرَةٌ، وَعَوائِدَ الْمَزِيدِ مُتَواتِرَةٌ، وَمَوائِدَ
الْمُسْتَطْعِمِينَ مُعَدَّةٌ، وَمَناهِلَ الظِّماءِ [لَدَيْكَ]
مُتْرَعَةٌ .
وعدههایت
برای بندگانت وفا شده و لغزش آنکه از تو پوزش خواست نادیده گرفته شده و
اعمال عملکنندگان نزد تو محفوظ است و روزیهایت از سوی تو به سوی مخلوقات
فرود آینده است و بهرههای فزون به سویشان پیوسته است و گناهان
آمرزشجویان آمرزیده است و حاجات مخلوقات نزد تو برآورده است و جایزههای
خواستاران، پیش تو کامل شده است و بهرههای افزون پیاپی است و سفرههای
خواهندگان طعام آماده و حوضهای تشنگان لبریز است.
اللّٰهُمَّ فَاسْتَجِبْ دُعائِي، وَاقْبَلْ ثَنائِي، وَاجْمَعْ بَيْنِي
وَبَيْنَ أَوْلِيائِي، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَعَلِيٍّ وَفاطِمَةَ
وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ إِنَّكَ وَلِيُّ نَعْمائِي، وَمُنْتَهَیٰ
مُنايَ، وَغايَةُ رَجائِي فِي مُنْقَلَبِي وَمَثْوَايَ.
خدایا دعایم
را مستجاب کن و ستایشم را بپذیر و بین من و اولیایم جمع کن، به حق محمّد و
علی و فاطمه و حسن و حسین، تو ولینعمت و نهایت آرزو و هدف امید منی در
بازگشتگاه و محل اقامتم.
در کتاب «کامل الزیارات» پس از متن زیارت این جملات آمده است:
أَنْتَ إِلٰهِي وَسَيِّدِي وَمَوْلايَ اغْفِرْ لِأَوْلِيائِنا، وَكُفَّ
عَنَّا أَعْداءَنا، وَاشْغَلْهُمْ عَنْ أَذَانَا، وَأَظْهِرْ كَلِمَةَ
الْحَقِّ وَاجْعَلْهَا الْعُلْيَا، وَأَدْحِضْ كَلِمَةَ الْبَاطِلِ
وَاجْعَلْهَا السُّفْلیٰ إِنَّكَ عَلَیٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
تو معبود و
آقا و مولای منی، دوستانمان را بیامرز، دشمنانمان را از ما بازدار و از
آزار ما منحرفشان گردان و کلمه حق را نمایان و آن را برتر کن و کلمه باطل
را بیاعتبار و آن را پستتر قرار ده، تو بر هر کاری توانایی.
آنگاه امام
باقر(علیهالسلام) فرمود: هرکه از شیعیان ما این زیارت و دعا را در کنار
قبر امیرالمؤمنین(علیهالسلام) یا نزد قبر یکی از ائمه(علیهمالسلام)
بخواند، البته حقتعالی این زیارت و دعای او را در نامهای از نور بالا برد
و مُهر حضرت محمّد(صلیاللهعلیهوآله) را بر آن بزند و به این صورت محفوظ
باشد تا به قائم آل محمّد(عج) تسلیم کنند، پس صاحبش را به بشارت و درود و
کرامت استقبال نماید انشاءالله تعالی.
نویسنده گوید: این
زیارت برجسته و برتر هم از زیارات کلی و عمومی به حساب میآید و هم از
زیارات ویژۀ روز غدیر و هم از زیارات جامعه که در جمیع روضههای مقدسه ائمه
خوانده میشود.