مستحب است دعای ندبه را در چهار عید یعنی: «فطر و قربان و غدیر و روز جمعه» بخوانند و دعا این است:
الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلَّی اللّٰهُ عَلَیٰ سَيِّدِنا
مُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ تَسْلِيماً . اللّٰهُمَّ لَكَ
الْحَمْدُ عَلَیٰ مَا جَریٰ بِهِ قَضاؤُكَ فِي أَوْلِيائِكَ الَّذِينَ
اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَدِينِكَ، إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِيلَ
مَا عِنْدَكَ مِنَ النَّعِيمِ الْمُقِيمِ الَّذِي لَازَوالَ لَهُ وَلَا
اضْمِحْلالَ، بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ
هٰذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّةِ وَزُخْرُفِها وَزِبْرِجِها، فَشَرَطُوا
لَكَ ذٰلِكَ، وَعَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ، فَقَبِلْتَهُمْ
وَقَرَّبْتَهُمْ وَقَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِيَّ وَالثَّناءَ
الْجَلِيَّ، وَأَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ، وَكَرَّمْتَهُمْ
بِوَحْيِكَ، وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ؛
ستایش ویژۀ
خدا، پروردگار جهانیان است و درود و سلام خدا، سلامی کامل، بر سرور ما
محمد، پیامبرش و اهلبیت او. خدایا تو را ستایش، بر آنچه به آن جاری شد
قضای تو درباره اولیایت، آنان که تنها برای خود و دینت برگزیدی، آنگاه که
برای ایشان اختیار کردی، فراوانی نعمت پابرجایی که نزد توست، نعمتی که
تباهی و نابودی ندارد، پس از آنکه بیمیل بودن نسبت به رتبههای این دنیای
فرومایه و زیب و زیورش را با آنان شرط کردی، آنان هم آن شرط را از تو
پذیرفتند و تو هم وفا نمودن به آن را از جانب آنان دانستی، پس قبولشان کردی
و مقرّب درگاهشان نمودی و برای آنان یاد والا و ثنای روشن پیش آوردی و
فرشتگانت را بر آنها فرو فرستادی و به وحیات بزرگشان داشتی و از دانشت به
آنان عطا کردی؛
وَجَعَلْتَهُمُ الذَّرِيعَةَ إِلَيْكَ، وَالْوَسِيلَةَ إِلَیٰ رِضْوانِكَ،
فَبَعْضٌ أَسْكَنْتَهُ جَنَّتَكَ إِلَیٰ أَنْ أَخْرَجْتَهُ مِنْها،
وَبَعْضٌ حَمَلْتَهُ فِي فُلْكِكَ، وَنَجَّيْتَهُ وَمَنْ آمَنَ مَعَهُ
مِنَ الْهَلَكَةِ بِرَحْمَتِكَ، وَبَعْضٌ اتَّخَذْتَهُ لِنَفْسِكَ
خَلِيلاً، وَسَأَلَكَ لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ فَأَجَبْتَهُ،
وَجَعَلْتَ ذٰلِكَ عَلِيّاً، وَبَعْضٌ كَلَّمْتَهُ مِنْ شَجَرَةٍ
تَكْلِيماً، وَجَعَلْتَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ رِدْءاً وَوَزِيراً، وَبَعْضٌ
أَوْلَدْتَهُ مِنْ غَيْرِ أَبٍ، وَآتَيْتَهُ الْبَيِّناتِ، وَأَيَّدْتَهُ
بِرُوحِ الْقُدُسِ، وَكُلٌّ شَرَعْتَ لَهُ شَرِيعَةً وَنَهَجْتَ لَهُ
مِنْهاجاً، وَتَخَيَّرْتَ لَهُ أَوْصِياءَ؛
و ایشان را
دستآویز به سویت و وسیله به جانب خشنودیات قرار دادی، پس بعضی را در بهشت
جای دادی تا آنکه از آنجا بیرونش آوردی و بعضی را در کشتی خود حمل نمودی و
او را و هر که همراه او ایمان آورده بود به رحمتت از هلاک شدن نجات دادی و
بعضی را برای خود دوست صمیمی گرفتی و از تو درخواست نام نیک، در میان
آیندگان کرد و تو درخواست او را اجابت نمودی و نامش را بلند آوازه کردی و
با بعضی از میان درخت سخن گفتی، سخن گفتنی ویژه و برای او برادرش را یاور و
وزیر قرار دادی و بعضی را بدون پدر به وجود آوردی و دلایل آشکار به او
عنایت فرمودی و به روحالقدس او را حمایت کردی و برای همه آنان شریعت مقرّر
فرمودی و راه را روشن و واضح ساختی و جانشینانی اختیار کردی؛
مُسْتَحْفِظاً بَعْدَ مُسْتَحْفِظٍ، مِنْ مُدَّةٍ إِلَیٰ مُدَّةٍ،
إِقامَةً لِدِينِكَ، وَحُجَّةً عَلَیٰ عِبادِكَ، وَ لِئَلَّا يَزُولَ
الْحَقُّ عَنْ مَقَرِّهِ، وَيَغْلِبَ الْباطِلُ عَلَیٰ أَهْلِهِ وَلَا
يَقُولَ أَحَدٌ لَوْلا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولاً مُنْذِراً،
وَأَقَمْتَ لَنا عَلَماً هادِياً فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ
نَذِلَّ وَنَخْزیٰ، إِلَیٰ أَنِ انْتَهَيْتَ بِالْأَمْرِ إِلیٰ حَبِيبِكَ
وَنَجِيبِكَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللّٰهُ عَلَيْهِ وآلِهِ؛
نگهبانی پس از
نگهبان، از زمانی تا زمانی دیگر، برای برپاداشتن دینت و حجّتی بر بندگانت،
برای اینکه حق از جایگاهش برداشته نشود و باطل بر اهل حق پیروز نگردد و
احدی نگوید چه میشد اگر برای ما پیامبری بیمدهنده میفرستادی و پرچم
هدایت برای ما برپا مینمودی تا بر این اساس از آیاتت پیروی میکردیم، پیش
از آنکه خوار و رسوا شویم تا اینکه مقام رسالت و هدایت را به محبوب و
برگزیدهات محمد (درود خدا بر او و خاندانش) رساندی؛
فَكانَ كَمَا انْتَجَبْتَهُ سَيِّدَ مَنْ خَلَقْتَهُ، وَصَفْوَةَ مَنِ
اصْطَفَيْتَهُ، وَأَفْضَلَ مَنِ اجْتَبَيْتَهُ، وَأَكْرَمَ مَنِ
اعْتَمَدْتَهُ، قَدَّمْتَهُ عَلَیٰ أَنْبِيائِكَ، وَبَعَثْتَهُ إِلَی
الثَّقَلَيْنِ مِنْ عِبادِكَ، وَأَوْطَأْتَهُ مَشارِقَكَ وَمَغارِبَكَ،
وَسَخَّرْتَ لَهُ الْبُراقَ، وَعَرَجْتَ بِرُوحِهِ إِلَیٰ سَمائِكَ،
وَأَوْدَعْتَهُ عِلْمَ مَا كانَ وَمَا يَكُونُ إِلَیٰ انْقِضاءِ خَلْقِكَ،
ثُمَّ نَصَرْتَهُ بِالرُّعْبِ، وَحَفَفْتَهُ بِجَبْرَئِيلَ وَمِيكائِيلَ
وَالْمُسَوِّمِينَ مِنْ مَلائِكَتِكَ، وَوَعَدْتَهُ أَنْ تُظْهِرَ دِينَهُ
عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ، وَذٰلِكَ بَعْدَ
أَنْ بَوَّأْتَهُ مُبَوَّأَ صِدْقٍ مِنْ أَهْلِهِ؛
پس بود
همانگونه که او را برگزیدی، سرور مخلوقاتت و برگزیده برگزیدگانت و برترین
انتخاب شدگانت و گرامیترین معتمدانت، او را بر پیامبرانت مقدم نمودی و بر
جنّ و انس از بندگانت برانگیختی و مشرقها و مغربهایت را زیر پایش گذاردی و
بُراق را برایش به کار گرفتی و آن شخصیت بزرگ را به آسمانت بالا بردی و
دانش آنچه بوده و خواهد بود تا سپری شدن آفرینشت را به او سپردی، سپس او را
با فرو انداختن هراس در دل دشمن یاری دادی و به جبرائیل و میکائیل و
نشانداران از فرشتگانت احاطه کردی و به او وعده دادی که دینش را بر همه
دینها پیروز گردانی گرچه مشرکان را خوش نیاید و این کار پس از آن بود که
در جایگاه راستی از اهلش جایش دادی؛
وَجَعَلْتَ لَهُ وَلَهُمْ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّٰاسِ لَلَّذِي
بِبَكَّةَ مُبٰارَكاً وَ هُدیً لِلْعٰالَمِينَ فِيهِ آيٰاتٌ بَيِّنٰاتٌ
مَقٰامُ إِبْرٰاهِيمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كٰانَ آمِناً، وَقُلْتَ:
﴿إِنَّمٰا يُرِيدُ اللّٰهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً﴾، ثُمَّ جَعَلْتَ أَجْرَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ مَوَدَّتَهُمْ فِي كِتابِكَ، فَقُلْتَ:
﴿قُلْ لاٰ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبیٰ﴾، وَقُلْتَ:
﴿مٰا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ﴾، وَقُلْتَ:
﴿مٰا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاّٰ مَنْ شٰاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلیٰ رَبِّهِ سَبِيلاً﴾؛
و قرار دادی
برای او و ایشان نخستین خانهای که برای مردم بنا شد که در مکه است، خانه
بابرکت و مایه راهنمایی برای جهانیان، در آن خانه نشانههای آشکاری است،
مقام ابراهیم و هرکه وارد آن شد، در امان بود و در حق آنان فرمودی: جز این
نیست که خدا اراده فرموده، پلیدی را از شما خانواده ببرد و شما را پاک
گرداند، پاککردنی شایسته، سپس پاداش محمد را در قرآنت مودّت اهلبیت او
قرار دادی و فرمودی: بگو من از شما برای رسالت پاداشی جز مودّت نزدیکانم
نمیخواهم و فرمودی: آنچه به عنوان پاداش از شما خواستم، آن هم به سود
شماست و فرمودی: من از شما برای رسالت پاداشی نمیخواهم، جز کسی که بخواهد،
راهی به جانب پروردگارش بگیرد؛
فَكانُوا هُمُ السَّبِيلَ إِلَيْكَ، وَالْمَسْلَكَ إِلَیٰ رِضْوانِكَ،
فَلَمَّا انْقَضَتْ أَيَّامُهُ أَقامَ وَلِيَّهُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طالِبٍ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِما وَآلِهِما هادِياً، إِذْ كانَ هُوَ الْمُنْذِرَ وَ
﴿لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ﴾،
فَقالَ وَالْمَلَأُ أَمامَهُ: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ،
اللّٰهُمَّ وَالِ مَنْ والاهُ، وَعادِ مَنْ عاداهُ، وَانْصُرْ مَنْ
نَصَرَهُ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ، وَقالَ: مَنْ كُنْتُ أَنَا
نَبِيَّهُ فَعَلِيٌّ أَمِيرُهُ، وَقالَ: أَنَا وَعَلِيٌّ مِنْ شَجَرَةٍ
واحِدَةٍ وَسائِرُ النَّاسِ مِنْ شَجَرٍ شَتَّیٰ، وَأَحَلَّهُ مَحَلَّ
هَارُونَ مِنْ مُوسیٰ، فَقال لَهُ: أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هارُونَ
مِنْ مُوسیٰ إِلّا أَنَّهُ لَانَبِيَّ بَعْدِي، وَزَوَّجَهُ ابْنَتَهُ
سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِينَ، وَأَحَلَّ لَهُ مِنْ مَسْجِدِهِ مَا حَلَّ
لَهُ وَسَدَّ الْأَبْوابَ إِلّا بابَهُ، ثُمَّ أَوْدَعَهُ عِلْمَهُ
وَحِكْمَتَهُ؛
پس آنان راه به
سوی تو بودند و راه به حریم خشنودیات، آنگاه که روزگار آن حضرت سپری شد،
نمایندهاش علی بن ابیطالب (درود تو بر آن دو و خاندانشان باد) را، برای
راهنمایی برگماشت، چراکه او بیمدهنده و برای هر قومی راهنما بود، پس
درحالیکه انبوهی از مردم در برابرش بودند فرمود: هرکه من سرپرست او بودم،
پس علی سرپرست اوست، خدایا دوست بدار کسی که علی را دوست دارد و دشمن بدار
کسی را که دشمن علی است و یاری کن هرکه او را یاری کند و خوار کن هرکه او
را واگذارد و فرمود: هر که من پیامبرش بودم، پس علی فرمانروای اوست و
فرمود: من و علی از یک درختیم و سایر مردم از درختهای گوناگوناند و
جایگاه او را نسبت به خود همچون جایگاه هارون به موسی قرار داد و به او
فرمود: تو نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسایی، جز اینکه پس از من
پیامبری نیست و دخترش سرور بانوان جهانیان را به همسری او در آورد و از
مسجدش برای او حلال کرد، آنچه را برای خودش حلال بود و همه درهایی را که به
مسجد باز میشد بست مگر در خانه او را، آنگاه علم و حکمتش را به او سپرد؛
فَقالَ: أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَعَلِيٌّ بابُها، فَمَنْ أَرادَ
الْمَدِينَةَ وَالْحِكْمَةَ فَلْيَأْتِها مِنْ بابِها، ثُمَّ قالَ:
أَنْتَ أَخِي وَوَصِيِّي وَوارِثِي، لَحْمُكَ مِنْ لَحْمِي، وَدَمُكَ
مِنْ دَمِي، وَسِلْمُكَ سِلْمِي، وَحَرْبُكَ حَرْبِي، وَالْإِيمانُ
مُخالِطٌ لَحْمَكَ وَدَمَكَ كَمَا خالَطَ لَحْمِي وَدَمِي، وَأَنْتَ غَداً
عَلَی الْحَوْضِ خَلِيفَتِي، وَأَنْتَ تَقْضِي دَيْنِي، وَتُنْجِزُ
عِداتِي، وَشِيعَتُكَ عَلَیٰ مَنابِرَ مِنْ نُورٍ مُبْيَضَّةً وُجُوهُهُمْ
حَوْلِي فِي الْجَنَّةِ وَهُمْ جِيرانِي، وَلَوْلا أَنْتَ يَا عَلِيُّ
لَمْ يُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِي، وَكانَ بَعْدَهُ هُدیً مِنَ
الضَّلالِ، وَنُوراً مِنَ الْعَمیٰ، وَحَبْلَ اللّٰهِ الْمَتِينَ،
وَصِراطَهُ الْمُسْتَقِيمَ؛
و فرمود: من
شهر علمم و علی دروازۀ آن شهر است، پس هر که اراده شهر علم و حکمت کند،
باید از دروازۀ آن وارد شود، سپس گفت: تو برادر و جانشین و وارث منی، گوشتت
از گوشت من و خونت از خون من و آشتی با تو، آشتی با من و جنگ با تو، جنگ
با من است و ایمان با گوشت و خونت آمیخته شده، چنانکه با گوشت و خون من
درآمیخته و تو فردای قیامت کنار حوض کوثر جانشین منی و تو قرضم را
میپردازی و به وعدههای من وفا میکنی و شیعیان تو بر منبرهایی از نورند،
درحالیکه رویشان سپید و در بهشت پیرامون من و همسایگان منند و اگر تو ای
علی نبودی، اهل ایمان پس از من شناخته نمیشدند و آن حضرت پس از پیامبر،
مایه هدایت از گمراهی و نور از نابینایی و ریسمان استوار خدا و راه راست او
بود؛
لَايُسْبَقُ بِقَرابَةٍ فِي رَحِمٍ، وَلَا بِسابِقَةٍ فِي دِينٍ، وَلَا
يُلْحَقُ فِي مَنْقَبَةٍ مِنْ مَناقِبِهِ، يَحْذُو حَذْوَ الرَّسُولِ
صَلَّی اللّٰهُ عَلَيْهِما وَآلِهِما، وَيُقاتِلُ عَلَی التَّأْوِيلِ،
وَلَا تَأْخُذُهُ فِي اللّٰهِ لَوْمَةُ لائِمٍ، قَدْ وَتَرَ فِيهِ
صَنادِيدَ الْعَرَبِ، وَقَتَلَ أَبْطالَهُمْ، وَناوَشَ ذُؤْبانَهُمْ،
فَأَوْدَعَ قُلُوبَهُمْ أَحْقاداً بَدْرِيَّةً وَخَيْبَرِيَّةً
وَحُنَيْنِيَّةً وَغَيْرَهُنَّ، فَأَضَبَّتْ عَلَیٰ عَداوَتِهِ،
وَأَكَبَّتْ عَلَیٰ مُنابَذَتِهِ، حَتَّیٰ قَتَلَ النَّاكِثِينَ
وَالْقاسِطِينَ وَالْمارِقِينَ، وَلَمَّا قَضیٰ نَحْبَهُ وَقَتَلَهُ
أَشْقَی الْآخِرِينَ يَتْبَعُ أَشْقَی الْأَوَّلِينَ لَمْ يُمْتَثَلْ
أَمْرُ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّی اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ فِي الْهادِينَ
بَعْدَ الْهادِينَ، وَالْأُمَّةُ مُصِرَّةٌ عَلَیٰ مَقْتِهِ،
مُجْتَمِعَةٌ عَلَیٰ قَطِيعَةِ رَحِمِهِ، وَ إِقْصاءِ وُلَْدِهِ، إِلّا
الْقَلِيلَ مِمَّنْ وَفَیٰ لِرِعايَةِ الْحَقِّ فِيهِمْ؛
با نزدیکیاش
در خویشاوندی به رسول خدا، کسی بر او پیشی نگرفت و همچنین با سابقهاش در
دین، کسی بر او مقدم نبود و در فضیلتی از فضائل هیچکس به او نرسید، کار
پیامبر (درود خدا بر او و خاندانش) را پی گرفت و بر اساس تأویل قرآن جنگ
میکرد و درباره خدا سرزنش هیچ سرزنشکنندهای را به خود نمیگرفت، خون
شجاعان عرب را، در راه خدا به زمین ریخت و دلاورانشان را از دم تیغ گذراند و
با گرگانشان در افتاد، پس به دلهایشان کینه سپرد، کینه جنگ بدر و خیبر و
حنین و غیر آنها را، پس دشمنی او را در نهاد خود جا دادند و به جنگ با او
رو آوردند تا پیمانشکنان و جفاپیشگان و خارجشدگان از دایره دین را کشت و
هنگامیکه درگذشت و او را بدبختترین پسینیان که از بدبختترین پیشینیان
کرد، به قتل رساند، دستور رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش) درباره
هدایتکنندگان، از پس هدایتکنندگان [امامان بعد از پیامبر] اطاعت نشد و
امّت بر دشمنی نسبت به آن حضرت پافشاری کردند و برای قطع رحم او و تبعید
فرزندانش گرد آمدند، مگر اندکی از کسانی که برای رعایت حق درباره ایشان به
پیمان پیامبر وفا کردند؛
فَقُتِلَ مَنْ قُتِلَ، وَسُبِيَ مَنْ سُبِيَ، وَأُقْصِيَ مَنْ أُقْصِيَ،
وَجَرَی الْقَضاءُ لَهُمْ بِمَا يُرْجیٰ لَهُ حُسْنُ الْمَثُوبَةِ، إِذْ
كانَتِ الْأَرْضُ لِلّٰهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ
وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ،
﴿وَ سُبْحانَ رَبِّنا إِنْ كانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولاً﴾،
وَلَنْ يُخْلِفَ اللّٰهُ وَعْدَهُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ، فَعَلَی
الْأَطائِبِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَعَلِيٍّ صَلَّی اللّٰهُ
عَلَيْهِما وَآلِهِما فَلْيَبْكِ الْباكُونَ، وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ
النَّادِبُونَ، وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتَذْرِفِ الدُّمُوعُ، وَلْيَصْرُخِ
الصَّارِخُونَ، وَيَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَيَعِجَّ الْعاجُّونَ، أَيْنَ
الْحَسَنُ ؟ أَيْنَ الْحُسَيْنُ ؟ أَيْنَ أَبْناءُ الْحُسَيْنِ ؟ صالِحٌ
بَعْدَ صالِحٍ، وَصادِقٌ بَعْدَ صادِقٍ، أَيْنَ السَّبِيلُ بَعْدَ
السَّبِيلِ؛
پس کشته شد
آنکه کشته شد و اسیر گشت آنکه اسیر گشت و تبعید شد آنکه تبعید شد و قضا بر
آنان جاری شد به آنچه بر آن امید پاداش نیک میرود، زیرا زمین از خداست، آن
را به هرکه از بندگانش بخواهد به ارث میدهد و سرانجام از آن پرهیزگاران
است «و منزّه است پروردگار ما که به یقین وعده پروردگارمان انجامشدنی است»
و خدا هرگز از وعده خویش تخلّف نمیکند و او نیرومند حکیم است، پس بر
پاکیزگان از اهلبیت محمّد و علی (درود خدا بر ایشان و خاندانشان)، باید
گریهکنندگان بگریند و زاریکنندگان زاری کنند و برای مانند آنان باید
اشکها روان شود و فریادکنندگان فریاد زنند و شیونکنندگان شیون کنند و
خروشندگان بخروشند، حسن کجاست؟ حسین کجاست؟ فرزندان حسین کجایند؟ شایستهای
پس از شایسته دیگر، راستگویی پس از راستگویی دیگر، راه از پس راه کجاست؟
أَيْنَ الْخِيَرَةُ بَعْدَ الْخِيَرَةِ ؟ أَيْنَ الشُّمُوسُ الطَّالِعَةُ ؟
أَيْنَ الْأَقْمارُ الْمُنِيرَةُ ؟ أَيْنَ الْأَنْجُمُ الزَّاهِرَةُ ؟
أَيْنَ أَعْلامُ الدِّينِ وَقَواعِدُ الْعِلْمِ ؟ أَيْنَ بَقِيَّةُ اللّٰهِ
الَّتِي لَاتَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهادِيَةِ ؟ أَيْنَ الْمُعَدُّ
لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ ؟ أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ
وَالْعِوَجِ ؟ أَيْنَ الْمُرْتَجیٰ لِإِزالَةِ الْجَوْرِ وَالْعُدْوانِ ؟
أَيْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدِيدِ الْفَرائِضِ وَالسُّنَنِ ؟ أَيْنَ
الْمُتَخَيَّرُ لِإِعادَةِ الْمِلَّةِ وَالشَّرِيعَةِ ؟ أَيْنَ
الْمُؤَمَّلُ لِإِحْياءِ الْكِتابِ وَحُدُودِهِ ؟ أَيْنَ مُحْيِي مَعالِمِ
الدِّينِ وَأَهْلِهِ ؟ أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ ؟ أَيْنَ
هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ ؟ أَيْنَ مُبِيدُ أَهْلِ
الْفُسُوقِ وَالْعِصْيانِ وَالطُّغْيانِ ؟ أَيْنَ حاصِدُ فُرُوعِ الْغَيِّ
وَالشِّقاقِ؛
کجاست بهترین
برگزیده بعد از بهترین برگزیده؟ کجایند خورشیدهای تابان، کجایند ماههای
نورافشان، کجایند ستارگان فروزان، کجایند پرچمهای دین و پایههای دانش،
کجاست آن باقیمانده خدا که از عترت هدایتگر خالی نشود، کجاست آن مهیا گشته
برای ریشهکن کردن ستمکاران، کجاست آنکه برای راست نمودن انحراف و کجی به
انتظار اویند، کجاست آنکه به او امید بسته شده برای از بین بردن ستم و
دشمنی، کجاست آن ذخیره برای تجدید فریضهها و سنّتها، کجاست آن برگزیده
برای بازگرداندن دین و شریعت، کجاست آن آرزو شده برای زنده کردن قرآن و
حدود آن، کجاست احیاگر نشانههای دین و اهل دین، کجاست درهمشکننده شوکت
متجاوزان، کجاست ویرانکننده بناهای شرک و دورویی، کجاست نابودکننده اهل
فسق و عصیان و طغیان، کجاست دروکننده شاخههای گمراهی و شکافاندازی؛
أَيْنَ طامِسُ آثارِ الزَّيْغِ وَالْأَهْواءِ ؟ أَيْنَ قاطِعُ حَبائِلِ
الْكِذْبِ وَالافْتِراءِ ؟ أَيْنَ مُبِيدُ الْعُتاةِ وَالْمَرَدَةِ ؟
أَيْنَ مُسْتَأْصِلُ أَهْلِ الْعِنادِ وَالتَّضْلِيلِ وَالْإِلْحادِ ؟
أَيْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِياءِ وَمُذِلُّ الْأَعْداءِ ؟ أَيْنَ جامِعُ
الْكَلِمَةِ عَلَی التَّقْویٰ ؟ أَيْنَ بابُ اللّٰهِ الَّذِي مِنْهُ
يُؤْتیٰ ؟ أَيْنَ وَجْهُ اللّٰهِ الَّذِي إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ
الْأَوْلِياءُ ؟ أَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأَرْضِ
وَالسَّماءِ ؟ أَيْنَ صاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ وَناشِرُ رايَةِ الْهُدیٰ؟
أَيْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا؛
کجاست
محوکننده آثار انحراف و هواهای نفسانی، کجاست قطعکننده دامهای دروغ و
بهتان، کجاست نابودکننده سرکشان و سرپیچیکنندگان، کجاست ریشهکنکننده اهل
لجاجت و گمراهی و بیدینی، کجاست عزّتبخش دوستان و خوارکننده دشمنان،
کجاست گردآورنده قدرت و اقتدار بر پایه تقوا، کجاست دروازۀ به سوی خدا که
از آن آمده شود، کجاست جلوه خدا که دوستان به سویش روی آورند، کجاست آن
وسیله پیوند بین زمین و آسمان، کجاست صاحب روز پیروزی و گسترنده پرچم
هدایت، کجاست گردآورنده پراکندگی صلاح و رضا؛
أَيْنَ الطَّالِبُ بِذُحُولِ الْأَنْبِياءِ وَأَبْناءِ الْأَنْبِياءِ ؟
أَيْنَ الطَّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ ؟ أَيْنَ
الْمَنْصُورُ عَلَیٰ مَنِ اعْتَدیٰ عَلَيْهِ وَافْتَریٰ ؟ أَيْنَ
الْمُضْطَرُّ الَّذِي يُجابُ إِذا دَعا ؟ أَيْنَ صَدْرُ الْخَلائِقِ ذُو
الْبِرِّ وَالتَّقْویٰ ؟ أَيْنَ ابْنُ النَّبِيِّ الْمُصْطَفیٰ، وَابْنُ
عَلِيٍّ الْمُرْتَضیٰ، وَابْنُ خَدِيجَةَ الْغَرَّاءِ، وَابْنُ فاطِمَةَ
الْكُبْرَیٰ ؟ بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي وَنَفْسِي لَكَ الْوِقاءُ
وَالْحِمیٰ، يَا ابْنَ السَّادَةِ الْمُقَرَّبِينَ، يَا ابْنَ
النُّجَباءِ الْأَكْرَمِينَ، يَا ابْنَ الْهُداةِ الْمَهْدِيِّينَ ، يَا
ابْنَ الْخِيَرَةِ الْمُهَذَّبِينَ، يَا ابْنَ الْغَطارِفَةِ
الْأَنْجَبِينَ، يَا ابْنَ الْأَطائِبِ الْمُطَهَّرِينَ ، يَا ابْنَ
الْخَضارِمَةِ الْمُنْتَجَبِينَ، يَا ابْنَ الْقَماقِمَةِ الْأَكْرَمِينَ ،
يَا ابْنَ الْبُدُورِ الْمُنِيرَةِ، يَا ابْنَ السُّرُجِ الْمُضِيئَةِ،
يَا ابْنَ الشُّهُبِ الثَّاقِبَةِ، يَا ابْنَ الْأَنْجُمِ الزَّاهِرَةِ؛
کجاست خواهنده
خون پیامبران و فرزندان پیامبران، کجاست خواهنده خون کشته در کربلا، کجاست
آن پیروز شده بر هر که به او ستم کرد و بهتان زد، کجاست آن مضطّری که
اجابت شود هنگامی که دعا کند، کجاست سرسلسله مخلوقات، دارای نیکی و تقوا،
کجاست فرزند پیامبر برگزیده و فرزند علی مرتضی و فرزند خدیجه روشن جبین و
فرزند فاطمه کبری؟ پدر و مادر و جانم فدایت شود، میخواهم برایت سپر و حصار
باشم، ای فرزند سروران مقرّب، ای فرزند نجیبان گرامی، ای فرزند راهنمایان
راه یافته، ای فرزند برگزیدگان پاکیزه، ای فرزند بزرگواران نجیب، ای فرزند
پاکان پاکیزه، ای فرزند بزرگواران برگزیده، ای فرزند دریاهای بیکران بخشش و
رأفت و محبت، ای فرزند ماههای نورافشان، ای فرزند چراغهای تابان، ای
فرزند ستارگان فروزان، ای فرزند اختران درخشان؛
يَا ابْنَ السُّبُلِ الْواضِحَةِ، يَا ابْنَ الْأَعْلامِ اللَّائِحَةِ،
يَا ابْنَ الْعُلُومِ الْكامِلَةِ، يَا ابْنَ السُّنَنِ الْمَشْهُورَةِ،
يَا ابْنَ الْمَعالِمِ الْمَأْثُورَةِ، يَا ابْنَ الْمُعْجِزاتِ
الْمَوْجُودَةِ، يَا ابْنَ الدَّلائِلِ الْمَشْهُودَةِ ، يَا ابْنَ
الصِّراطِ الْمُسْتَقِيمِ، يَا ابْنَ النَّبَاَ الْعَظِيمِ، يَا ابْنَ
مَنْ هُوَ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَی اللّٰهِ عَلِيٌّ حَكِيمٌ، يَا ابْنَ
الْآياتِ وَالْبَيِّناتِ، يَا ابْنَ الدَّلائِلِ الظَّاهِراتِ، يَا ابْنَ
الْبَراهِينِ الْواضِحاتِ الْباهِراتِ، يَا ابْنَ الْحُجَجِ الْبالِغاتِ،
يَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغاتِ، يَا ابْنَ طٰهٰ وَالْمُحْكَماتِ؛
ای فرزند
راههای روشن، ای فرزند نشانههای آشکار، ای فرزند دانشهای کامل، ای فرزند
آیینهای مشهور، ای فرزند نشانههای حفظ شده، ای فرزند معجزات موجود، ای
فرزند دلیلهای محسوس، ای فرزند راه مستقیم، ای فرزند خبر بزرگ، ای فرزند
کسی که در امّ الکتاب، نزد خدا، والا و حکیم است، ای فرزند آیات و
نشانهها، ای فرزند دلیلهای آشکار، ای فرزند برهانهای نمایان، ای فرزند
حجّتهای رسا، ای فرزند نعمتهای کامل، ای فرزند طه و آیات محکم؛
يَا ابْنَ يس وَالذَّارِياتِ، يَا ابْنَ الطُّورِ وَالْعادِياتِ، يَا
ابْنَ مَنْ دَنا فَتَدَلَّیٰ فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنیٰ دُنُوّاً
وَاقْتِراباً مِنَ الْعَلِيِّ الْأَعْلیٰ، لَيْتَ شِعْرِي أَيْنَ
اسْتَقَرَّتْ بِكَ النَّویٰ ؟ بَلْ أَيُّ أَرْضٍ تُقِلُّكَ أَوْ ثَریٰ ؟
أَبِرَضْویٰ أَوْ غَيْرِها أَمْ ذِي طُوی ؟ عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَی
الْخَلْقَ وَلَا تُریٰ، وَلَا أَسْمَعَُ لَكَ حَسِيساً وَلَا نَجْویٰ،
عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ تُحِيطَ بِكَ دُونِيَ الْبَلْوَیٰ وَلَا يَنالَُكَ
مِنِّي ضَجِيجٌ وَلَا شَكْویٰ، بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ
يَخْلُ مِنَّا، بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نازِحٍ مَا نَزَحَ عَنَّا،
بِنَفْسِي أَنْتَ أُمْنِيَّةُ شائِقٍ يَتَمَنَّیٰ مِنْ مُؤْمِنٍ
وَمُؤْمِنَةٍ ذَكَرا فَحَنَّا، بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ عَقِيدِ عِزٍّ
لَايُسامیٰ؛
ای فرزند یس و
ذاریات، ای فرزند طور و عادیات، ای فرزند کسی که نزدیک شد، آنگاه درآویخت
تا آنکه در دسترسی و نزدیکی به خدای علی اعلی، به فاصله دو کمان یا کمتر
بود، ای کاش میدانستم خانهات در کجا قرار گرفته، بلکه میدانستم کدام
زمین تو را برداشته یا چه خاکی؟ آیا در کوه رضوایی یا در غیر آن، یا در
زمین ذی طوایی؟ بر من سخت است که مردم را میبینم، ولی تو دیده نمیشوی و
از تو نمیشنوم صدای محسوسی و نه رازونیازی، بر من سخت است که تو را بدون
من گرفتاری فراگیرد و از من به تو فریاد و شکایتی نرسد، جانم فدایت، تو
پنهان شدهای هستی که از میان ما بیرون نیستی، جانم فدایت، تو دوری هستی که
از ما دور نیست، جانم فدایت، تو آرزوی هر مشتاقی که آرزو کند، از مردان و
زنان مؤمن که تو را یاد کرده، از فراقت ناله کنند، جانم فدایت، تو همپیمان
نیرو و توانی که کسی بر او برتری نگیرد؛
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ أَثِيلِ مَجْدٍ لَايُجارَیٰ ، بِنَفْسِي أَنْتَ
مِنْ تِلادِ نِعَمٍ لَاتُضاهیٰ، بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نَصِيفِ شَرَفٍ
لَايُساوَیٰ، إِلیٰ مَتَیٰ أَحارُ فِيكَ يَا مَوْلايَ وَ إِلَیٰ مَتَیٰ ؟
وَأَيَّ خِطابٍ أَصِفُ فِيكَ وَأَيَّ نَجْوَیٰ ؟ عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ
أُجَابَ دُونَكَ وَأُناغَیٰ ، عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَبْكِيَكَ
وَيَخْذُلَكَ الْوَرَیٰ، عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ يَجْرِيَ عَلَيْكَ
دُونَهُمْ مَا جَرَیٰ، هَلْ مِنْ مُعِينٍ فَأُطِيلَ مَعَهُ الْعَوِيلَ
وَالْبُكاءَ ؟ هَلْ مِنْ جَزُوعٍ فَأُساعِدَ جَزَعَهُ إِذا خَلا ؟ هَلْ
قَذِيَتْ عَيْنٌ فَساعَدَتْها عَيْنِي عَلَی الْقَذَیٰ؛
جانم فدایت،
تو درخت ریشهدار سرفرازی که همطرازی نپذیرد، جانم فدایت، تو نعمت
دیرینهای که او را مانندی نیست، جانم فدایت، تو قرین شرفی که وی را برابری
نیست، تا چه زمانی نسبت به تو سرگردان باشم، ای مولایم و تا چه زمان و با
کدام بیان، تو را وصف کنم و با چه رازونیازی؟ بر من سخت است که از سوی غیر
تو پاسخ داده شوم و سخن مسرّتبخش بشنوم، بر من سخت است که برای تو گریه
کنم، ولی مردم تو را واگذارند، بر من سخت است که بر تو بگذرد و نه بر
دیگران آنچه گذشت، آیا کمک کنندهای هست که فریاد و گریه را در کنارش
طولانی کنم؟ آیا بیتابی هست که او را در بیتابیاش، هنگامی که خلوت کند
یاری رسانم؟ آیا چشمی هست که خار فراق در آن جا گرفته، پس چشم من او را بر
آن خار خلیده یاری دهد؟
هَلْ إِلَيْكَ يَابْنَ أَحْمَدَ سَبِيلٌ فَتُلْقیٰ ؟ هَلْ يَتَّصِلُ
يَوْمُنا مِنْكَ بِعِدَةٍ فَنَحْظیٰ ؟ مَتَیٰ نَرِدُ مَناهِلَكَ
الرَّوِيَّةَ فَنَرْوَیٰ ؟ مَتَیٰ نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مائِكَ فَقَدْ
طالَ الصَّدیٰ ؟ مَتیٰ نُغادِيكَ وَنُراوِحُكَ فَنُقِرَّ عَيْناً ؟ مَتیٰ
تَرانا وَ نَراكَ وَقَدْ نَشَرْتَ لِواءَ النَّصْرِ تُرَیٰ أَتَرَانا
نَحُفُّ بِكَ وَأَنْتَ تَؤُمُّ الْمَلَأَ وَقَدْ مَلَأْتَ الْأَرْضَ
عَدْلاً، وَأَذَقْتَ أَعْداءَكَ هَواناً وَعِقاباً، وَأَبَرْتَ الْعُتاةَ
وَجَحَدَةَ الْحَقِّ، وَقَطَعْتَ دابِرَ الْمُتَكَبِّرِينَ،
وَاجْتَثَثْتَ أُصُولَ الظَّالِمِينَ، وَنَحْنُ نَقُولُ: الْحَمْدُ
لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛
آیا به سوی تو
ای پسر احمد راهی هست تا ملاقات شوی، آیا روز ما به تو با وعدهای در
میپیوندد تا بهرهمند گردیم، چه زمان به چشمههای پر آبت وارد میشویم تا
سیراب گردیم، چه زمان از آب وصل خوشگوارت بهرهمند میشویم؟ که تشنگی ما
طولانی شد، چه زمان با تو صبح و شام میکنیم تا دیده از این کار روشن کنیم،
چه زمان ما را میبینی و ما تو را میبینیم، درحالیکه پرچم پیروزی را
گستردهای، آیا آن روز در میرسد که ما را ببینی که تو را احاطه کنیم و تو
جامعه جهانی را پیشوا میشوی درحالیکه زمین را از عدالت انباشتی و دشمنانت
را خواری و کیفر چشاندهای و متکبّران و منکران حق را نابود کردهای و
ریشه سرکشان را قطع نمودهای و بیخ و بن ستمکاران را برکندهای تا ما
بگوییم: ستایش ویژۀ خدا، پروردگار جهانیان است؛
اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَرْبِ [الْكُرَبِ] وَالْبَلْوَیٰ، وَ
إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَیٰ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ
وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ
الْمُبْتَلیٰ، وَأَرِهِ سَيِّدَهُ يَا شَدِيدَ الْقُوَیٰ، وَأَزِلْ
عَنْهُ بِهِ الْأَسَیٰ وَالْجَوَیٰ، وَبَرِّدْ غَلِيلَهُ يَا مَنْ عَلَی
الْعَرْشِ اسْتَوَیٰ، وَمَنْ إِلَيْهِ الرُّجْعیٰ وَالْمُنْتَهیٰ .
اللّٰهُمَّ وَنَحْنُ عَبِيدُكَ التَّائِقُونَ إِلیٰ وَلِيِّكَ
الْمُذَكِّرِ بِكَ وَبِنَبِيِّكَ، خَلَقْتَهُ لَنا عِصْمَةً وَمَلاذاً،
وَأَقَمْتَهُ لَنا قِواماً وَمَعاذاً، وَجَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ
مِنَّا إِماماً، فَبَلِّغْهُ مِنَّا تَحِيَّةً وَسَلاماً وَزِدْنا
بِذٰلِكَ يَا رَبِّ إِكْراماً؛
خدایا تو
برطرف کننده سختیها و حوادث ناگواری، از تو یاری میطلبم که یاری و کمک
تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به
فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده، ای دارندۀ
نیروهای شگرف و به دیدار سرورش، اندوه و سوز دل را از او بزدای و آتش
تشنگیاش را خاموش کن، ای که بر عرش چیرهای و بازگشت و سرانجام به سوی
اوست، خدایا، ما بندگان به شدّت مشتاق به سوی ولی تو هستیم، آنکه مردم را
به یاد تو و پیامبرت اندازد و تو او را برای ما نگهبان و پناهگاه آفریدی و
او را قوم و امان ما قرار دادی و او را پیشوای اهل ایمان از گروه ما
گرداندی، از جانب ما به او درود و سلام برسان و به این وسیله رأفت و محبت
بر ما را ای پروردگار بیفزا؛
وَاجْعَلْ مُسْتَقَرَّهُ لَنا مُسْتَقَرّاً وَمُقاماً، وَأَتْمِمْ
نِعْمَتَكَ بِتَقْدِيمِكَ إِيَّاهُ أَمامَنا حَتَّیٰ تُورِدَنا جِنَانَكَ
وَمُرافَقَةَ الشُّهَداءِ مِنْ خُلَصائِكَ . اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَیٰ
مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَصَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ رَسُولِكَ
السَّيِّدِ الْأَكْبَرِ وَعَلَیٰ أَبِيهِ السَّيِّدِ الْأَصْغَرِ
وَجَدَّتِهِ الصِّدِّيقَةِ الْكُبْریٰ فاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ صلَّی
اللّٰه عَليْهِ وآلِهِ وَعَلَیٰ مَنِ اصْطَفَيْتَ مِنْ آبائِهِ الْبَرَرَةِ
وَعَلَيْهِ أَفْضَلَ وَأَكْمَلَ وَأَتَمَّ وَأَدْوَمَ وَأَكْثَرَ
وَأَوْفَرَ مَا صَلَّيْتَ عَلَیٰ أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَخِيَرَتِكَ
مِنْ خَلْقِكَ؛
و جایگاه او
را، جایگاه و اقامتگاه ما قرار ده و نعمتت را با پیش انداختن او در پیش روی
ما کامل گردان تا ما را وارد بهشتهایت نماید و به همنشینی شهیدان از
بندگان خالصت نائل کند. خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و درود
فرست بر محمّد جدّ او و رسولت، آن سرور بزرگتر و بر پدرش آن سرور پس از
پیامبر و بر جدّهاش صدّیقه کبری، فاطمه دختر محمّد و بر کسانی که برگزیدی،
از پدران نیکوکارش و بر او، برترین و کاملترین و تمامترین و بادوامترین
و بیشترین و فراوانترین درودی که بر یکی از برگزیدگانت و انتخابشدگانت
از میان آفریدگانت فرستادی؛
وَصَلِّ عَلَيْهِ صَلاةً لَاغايَةَ لِعَدَدِها، وَلَا نِهايَةَ
لِمَدَدِها، وَلَا نَفادَ لِأَمَدِها، اللّٰهُمَّ وَأَقِمْ بِهِ
الْحَقَّ، وَأَدْحِضْ بِهِ الْباطِلَ، وَأَدِلْ بِهِ أَوْلِياءَكَ،
وَأَذْلِلْ بِهِ أَعْداءَكَ، وَصِلِ اللّٰهُمَّ بَيْنَنا وَبَيْنَهُ
وُصْلَةً تُؤَدِّي إِلیٰ مُرافَقَةِ سَلَفِهِ، وَاجْعَلْنا مِمَّنْ
يَأْخُذُ بِحُجْزَتِهِمْ، وَيَمْكُثُ فِي ظِلِّهِمْ، وَأَعِنَّا عَلَیٰ
تَأْدِيَةِ حُقُوقِهِ إِلَيْهِ، وَالاجْتِهادِ فِي طاعَتِهِ، وَاجْتِنابِ
مَعْصِيَتِهِ، وَامْنُنْ عَلَيْنا بِرِضاهُ، وَهَبْ لَنا رَأْفَتَهُ
وَرَحْمَتَهُ وَدُعاءَهُ وَخَيْرَهُ مَا نَنالُ بِهِ سَعَةً مِنْ
رَحْمَتِكَ، وَفَوْزاً عِنْدَكَ، وَاجْعَلْ صَلاتَنا بِهِ مَقبُولَةً،
وَذُنُوبَنا بِهِ مَغْفُورَةً، وَدُعاءَنا بِهِ مُسْتَجاباً؛
درود فرست،
درودی که پایانی برای عددش و نهایتی برای مدتش و به آخر رسیدنی برای زمانش
نباشد، خدایا حق را به وسیله او برپا دار و باطل را به او نابود کن و
دوستانت را به سبب آن حضرت به دولت برسان و دشمنانت را به دست او خوار
گردان و پیوندده خدایا بین ما و او، پیوندی که ما را به همنشینی گذشتگان
او برساند و ما را از آنانی قرار ده که به دامان عنایتشان چنگ زنند و در
سایه لطفشان اقامت کنند و ما را بر پرداخت حقوقش و کوشش در فرمانبرداریاش و
دوری از نافرمانیاش کمک کن و بر ما به خشنودیاش منّت نه و رأفت و رحمت و
دعای خیر آن حضرت را به ما ببخش تا حدّی که به سبب آن به رحمت گستردهات و
رستگاری در پیشگاهت برسیم، خدایا به وسیله او نمازمان را پذیرفته و
گناهانمان را آمرزیده و دعاهایمان را مستجاب گردان؛
وَاجْعَلْ أَرْزاقَنا بِهِ مَبْسُوطَةً، وَهُمُومَنا بِهِ مَكْفِيَّةً،
وَحَوَائِجَنا بِهِ مَقْضِيَّةً، وَأَقْبِلْ إِلَيْنا بِوَجْهِكَ
الْكَرِيمِ، وَاقْبَلْ تَقَرُّبَنا إِلَيْكَ، وَانْظُرْ إِلَيْنا
نَظْرَةً رَحِيمَةً نَسْتَكْمِلُ بِهَا الْكَرامَةَ عِنْدَكَ ثُمَّ
لَاتَصْرِفْها عَنَّا بِجُودِكَ، وَاسْقِنا مِنْ حَوْضِ جَدِّهِ صَلَّی
اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ بِكَأْسِهِ وَبِيَدِهِ رَيّاً رَوِيّاً هَنِيئاً
سائِغاً لَاظَمَأَ بَعْدَهُ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ .
خدایا
روزیهایمان را به سبب او گسترده و اندوهمان را برطرف شده و حاجتهایمان را
برآورده فرما و به سوی ما به جلوه کریمت روی آور و تقرّبمان را به سویت
بپذیر و به ما نظر کن نظری مهربانانه که کرامت را نزد تو، به وسیله آن نظر
به کمال برسانیم و آن نظر مهربانانه را به حق جودت از ما مگردان و از حوض
جّدش (درود خدا بر او و خاندانش) با جام او به دست او، سیرابمان کن،
سیرابشدنی کامل و گوارا و خوش که پس از آن تشنگی نباشد، ای مهربانترین
مهربانان.
آنگاه به صورتی که گذشت «نماز زیارت» میخوانی و به آنچه خواهی دعا میکنی، که انشاءالله به اجابت خواهد رسید.